Інформаційне цунамі: як технології змінюють світ

Еволюція ІТ-бізнесу

У минулому сторіччі інформаційні технології були інструментом, що забезпечував існування та розвиток бізнесу на рівні бек-офісу, тобто перебував за лаштунками. Компанія щось продавала, пропонувала послуги клієнтам або щось обмінювала, а ІТ-системи були допоміжними. Вони не відігравали ключової ролі для функціонування бізнесу.

У ХХ-му столітті під IT-працівником розумілася людина, яка проводить кабель, інсталює комп’ютери або допомагає бухгалтерії налагодити несправну систему. Організації дивились на IT як на сервіс, який можна скоротити, оскільки він не був бізнес-драйвером. Наприкінці 1990-х — на початку 2000-х почали виникати можливості для активного залучення ІТ в бізнес: масове використання інтернету й мобільних технологій. Люди зрозуміли, що це — новий майданчик. Під час буму доткомів компанії стали замислюватись, як краще рекламувати свої товари, аби вони успішніше продавалися через інтернет.

Вони створювали програмні продукти, які давали користувачам можливість через інтернет конфігурувати, наприклад, автомобіль (цим займалися Ford, Honda, Toyota). У цей же час вперше з’явилися люди, які використовували мобільні телефони не тільки для розваг, але й для корисних речей. Банки зрозуміли, що нове покоління не хоче приходити у відділення, щоб зробити трансакцію, і почали пропонувати онлайн-послуги. Зрештою, у 2000-х роках відбулось перетворення ІТ з systems of records (системи зберігання інформації) в systems of engagement (системи заохочення нових клієнтів), і зараз саме такі системи є ключовими для бізнесу.

Цифрові трансформації

Сучасний ринок розвивається навколо цифрових трансформацій. Наприклад, інтернет-сервіс Netflix виробляє власний якісний контент. На 75-му Венеційському кінофестивалі «Золотого лева» дали фільму Альфонсо Куарона «Рома», що був створений спеціально для Netflix — і його можна буде подивитися тільки онлайн. Це — новий світ, який існує паралельно зі звичайним офлайн-життям. Те ж роблять Uber, Tesla — поєднують реальні речі (у даному випадку — автомобілі) та інформаційні системи.

А інтернет-компанія Amazon стає найбільшою загрозою для офлайн-ритейлерів. Що спільного в усіх цих компаній? По-перше, при роботі з клієнтами вони враховують дані сучасних досліджень нейронаук, що вивчають особливості мозку та сприйняття. По-друге, вони створюють численні зв’язки зі своїми клієнтами. Amazon, Uber, Tesla, Netflix не обмежилися стандартним набором каналів комунікації, вони шукають різноманітні шляхи, щоб достукатися до клієнтів. А зробити це у наш час можливо тільки завдяки інформаційним технологіям.

Подібно до того, як успішність людського мозку визначається кількістю нейронних зв’язків, так і ефективність бізнесу залежить від здатності налагодити більше каналів комунікації. Ми маємо поступово відмовлятися від своєї приватності — або не зможемо скористатися всіма досягненнями технологічного світу Цифрова трансформація — це не про заснування онлайн-магазину чи створення мобільного додатку. Мова йде про те, як залучити клієнтів на глобальному ринку. Тому компанії, які реалізують цифрові трансформації, виготовляють не окремі продукти, а платформи та системи, які спроможні максимально адаптуватися до потреб споживачів та зробити їхню комунікацію з компанією найбільш зручною та приємною.

Також для цифрових трансформацій дуже велике значення мають дані, які компанії збирають про клієнтів. Без них нічого не вийде, адже бізнес має звідкись отримувати інформацію про те, що потрібно споживачу. Багатьом може не подобатися те, що про них знають забагато. Проте ми маємо чимось пожертвувати, щоб отримати щось більше. Поступово маємо відмовлятися від своєї приватності — або не зможемо скористатися всіма досягненнями технологічного світу.

ІT-бізнес і майбутнє

Станом на сьогодні бізнеси вже зібрали надзвичайно велику кількість даних, і для того, щоб їх обробляти, потрібні інтелектуальні системи (systems of intelligence). Такі системи вже існують. У подальшому вони будуть впроваджуватися ще більш активно. Компанії, які займатимуться data science, отримають перевагу, оскільки штучний інтелект здатен реагувати на зміни значно швидше, ніж люди. Люди вже програли у багатьох іграх комп’ютеру: і в шахи, і в покер, і в го. Втім, це не означає, що ми втрачаємо всі свої позиції. Ми виграємо, якщо будемо співпрацювати з машинами. Звісно, програми можуть багато чого робити краще за нас.

Але, на щастя, є такі види діяльності, у яких вони не зможуть нас перевершити у найближчі 20-30 років. Це — творчість, створення нових бізнесів. Людям потрібно дозволити машинам робити те, що вони можуть виконати краще за нас. Автоматизація зробить бізнес більш інтелектуальним.У найближчому майбутньому всю механічну та функціональну роботу будуть виконувати машини. Процес масового залучення ІТ в бізнес, безперечно, не зможе пройти безслідно. Нам не уникнути супротиву з боку суспільства. Адже зміни передбачатимуть зміну ролей та необхідність пошуку нових шляхів для власної реалізації.

Одним з ключових компонентів розвитку ІТ-бізнесу є вдосконалення «хмари». Нові «хмари» даватимуть нам більші можливості, ніж мобільний телефон або навіть комп’ютер. Якщо ви користуєтеся Amazon Alexa, то помітили, що без інтернету цей сервіс не працює. Кожен запит в обробляється в «хмарі». Врешті-решт, смарт-будинки та смарт-автомобілі також будуть у «хмарі». + Людям потрібно дозволити машинам робити те, що вони можуть виконати краще за нас Важливу роль і сьогодні, і в майбутньому відіграватиме автоматизація, а саме технологія RPA (Robotic Process Automation), штучний інтелект, машинне навчання, блокчейн. До того ж, будуть розроблятися нові підходи до обчислення, які здійснюватимуться без серверів (графічні процесори, квантові обчислення).

Штучний інтелект, машинне навчання, автоматизація — це квінтесенція інтелектуальних систем. Це, по суті, електронне відтворення мозку. Як бізнес вже зараз може використовувати досягнення ІТ? Наприклад, замінити операторів та сервіс-менеджерів на чат-ботів. Це вже роблять великі компанії, щоб клієнти могли отримувати належну консультацію та вирішувати свої питання без затримок. RPA дозволяє скоротити кількість бухгалтерів, які потрібні компанії. Раніше рахунки потрібно було сканувати чи вводити в систему вручну, а тепер існують програмні комплекси, які дозволяють робити це автоматично. Ключове у цих перетвореннях — не те, що IT позбавляє людей роботи. Люди взагалі не повинні займатися подібними операціями.

Суспільство розвивається таким чином, що поступова заміна ручної праці автоматизованою є для нас неминучою. Схожі приклади вже мали місце 200-300 років тому, коли мануфактури замінило індустріальне виробництво. Люди виходили на протести, повстання, що часом супроводжувалося руйнуванням машин, а іноді — й цілих фабрик. Подібні ситуації повторюються сьогодні (скажімо, таксисти бастують проти Uber) й ще більше проявляться в майбутньому. Хвиля невдоволення буде наростати до того моменту, поки люди не навчаться ефективно використовувати новітні технології.

Releated Post