ІТ-підтримка реструктуризації бізнесу: Як?

Реструктуризація бізнесу та її види


Безперервні зміни призводять до того, що в будь-якій компанії, в будь-якому бізнесі постійно відбувається реструктуризація. Не вдаючись в детальну класифікацію причин, а також форм і способів реструктуризації, позначимо лише основні з них. Реструктуризація може бути стратегічною (великої, кардинальної) і оперативної (постійної і поступальної). Стратегічна реструктуризація, як правило, пов’язана з тим, що бізнес «шукає себе», свою нішу, визначається «по-крупному», при цьому відбувається суттєва зміна змісту і способів ведення бізнесу.

Оперативна реструктуризація не торкається будь-яких глобальних процесів в компанії, але тим не менше вона життєво важлива. Вона забезпечує і оптимізує бізнес-процеси, що дають компанії конкурентну перевагу і підтримують її зростання і розвиток. Розглянемо приклад оперативної реструктуризації бізнесу при розвитку торгової компанії, одночасно ілюструє перехід кількості в якість на локальній ділянці. Отже, уявімо собі, що в результаті динамічного розвитку торгівлі п’ять магазинів швидко (припустимо, за два-три роки) перетворюються в 50.

І якщо для п’яти магазинів ефективною була «тягне» логістика, коли кожен магазин сам визначав найкращий асортимент з урахуванням своєї специфіки і замовляв товари «з загального пулу» у міру необхідності, то для 50 магазинів ситуація змінюється. По-перше, специфіка окремих магазинів «розмивається», і, оскільки з цим стає важко працювати, починається уніфікація. По-друге, якщо на п’ять магазинів можна знайти п’ятьох грамотних товарознавців для відстеження асортименту і оптимізації прибутку, то немає можливості знайти 50 таких фахівців для 50 магазинів. Відповідно при такому зростанні ефективніше цих п’ятьох фахівців змістити «в центр», щоб вони планували поставки для всіх 50 магазинів. Тобто «тягне» логістика змінюється «штовхає».

Причини реструктуризації можуть бути внутрішніми і зовнішніми. Внутрішні причини обумовлені розвитком самої компанії. Це може бути зміна структури і (або) масштабу бізнесу, територіальна експансія і – як окремий випадок – просування в інші країни. Зовнішні причини пов’язані з «тиском» ззовні: змінюється законодавство, нові ринки диктують свої умови, в світі з’являються нові технології і способи ведення бізнесу. Дуже важливий і характер змін, що відбуваються, тобто їх напрям і швидкість. Напрямок змін показує, наскільки вони збігаються з загальним трендом розвитку галузі. Цей параметр безпосередньо залежить від ступеня унікальності самого бізнесу.

Швидкість змін показує, наскільки швидко бізнес зростає (змінюється), причому швидко зростаючими вважаються компанії, зростання яких перевищує 20% на рік. Як ми побачимо далі, ці два параметри вкрай важливі для вибору способу ІТ-підтримки змін.

Releated Post